Activitățile de vară și unele comportamente sedentare influențează negativ percepția copiilor despre vacanță. În urma unui studiu efectuat pe un eșantion reprezentativ 9-16 ani, la nivel local (București), în perioada vacanței de vară 2017 și actualizat în 2018 s-au constatat trei tipuri de comportamente A) sedentar B) semi-activ, fără obiective C) activ, disciplinat, cu obiective realizabile. Concluzia este că lipsa unor preocupări în viața cotidiană încurajează sedentarismul prin stimularea unei vieți confortabile, fără prea multe solicitări fizice.
Pe locul I, detașată de celelalte două categorii este majoritatea sedentarilor care își asumă statusuri și le publică în media socială fără sfială: „stau degeaba!”, „m-aș băga la un film, dar mi-e lene!”, „nu fac nimic!”, „mă plictisesc”, „mă joc pe net /consolă”, „mă uit pe Insta/ Youtube”, „mă cert pe chat cu X” și altele. Pe locul al doilea se află copiii care fac mișcare fizică (un sport, merg pe bicicletă ș.a.), dar care nu au un program de activități ciclice. Cel mai rar întâlnit este copilul din categoria C care, dacă este nevoit să stea o perioada în casă, resimte lipsa antrenamentului educației fizice. Acesta este disciplinat și se lasă antrenat în ocupații serioase, are preocupări multiple, citește zilnic, urmărește filme artistice și documentare, folosește un instrument artistic și, chiar dacă nefiresc de solicitant, toate activitățile sunt făcute cu mare plăcere.
Tehnologia acaparează timp prețios dacă nu este folosită la întreaga sa capacitate. Orice gadget sau smartphone poate suporta aplicații diverse: Artă și design, Biblioteci de software și demonstrații, Călătorii și informații locale, Cărți și lucrări de referințe, Educație, Evenimente, Sport, Știri și reviste NU DOAR JOCURI care scufundă copilul în realitatea virtuală. Lumea abstractă și destul de confuză pentru realitatea cotidiană scade satisfacția pe care o au copiii în viața reală.
Aceste caracteristicile socio-demografice, copiii din mediul urban fiind cei mai afectați. În special, copiii care petrec o perioadă mai mare de timp în medii structurate sunt mai activi. Credem că prin taberele educaționale organizate în mediul urban facem un prim pas important în crearea unei alternative înțelepte și la îndemâna tuturor părinților, o cură de detoxifiere digitală și de reconectare la natură.
Deasemenea, încurajăm părinții să stabilească reguli pentru folosirea dispozitivelor digitale, în privința momentului și a duratei, să se implice în activitățile copiilor și să-i îndemne să aibă activități fizice, lucru manual și să se joace.
„Oamenii de știință au indicat că sunt necesare studii și mai aprofundate pe tema urmărilor comportamentului sedentar în vederea reducerii efectelor negative ale «epidemiei globale de inactivitate fizică și stil de viață sedentar»”. – Prabha Siddarth, biostatistician în cadrul Institutului Semel pentru cercetări în domeniul neurologiei și a comportamentului uman de la UCLA.
Misiunea noastră în taberele urbane
De ce să nu prevenim decât să tratăm? Cele mai dese afecțiuni provocate și/sau agravate de sedentarism, cu precădere în segmentul juvenil, sunt: depresia, anxietatea și obezitatea, generând mai târziu boli cardiovasculare, tulburări metabolice, deviații ale coloanei vertebrale etc. Programele noastre de tabere urbane se adresează părinților tineri încercând să ofere oportunități pentru copiii, experiențe memorabile în aer liber, cu costuri moderate pentru familiile sau școlile lor.
Scopul principal este de a aduce copiii aproape de reperele culturale și de divertisment din București, propunându-le tipuri de activități intelectuale și de recreere activă, să descopere cât mai multe spații în care pot petrece timp de bună calitate, să fie informați, să experimenteze noi tehnologii sau instrumente artistice, să cunoască ecosistemul urban și zona limitrofă/metropolitană.
Activitățile din Taberele Urbane Solidus se pot personaliza, la cerere, pentru profesorii organizatori care doresc o suită de evenimente culturale și edutainment.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.